Wymiary miejsc parkingowych

Miejsca parkingowe są od dawna zmorą kierowców. Zbyt wąskie miejsce postojowe przy posiadaniu większego auta jest naprawdę problematyczne. Coraz częściej słyszymy też o kolizjach na parkingach w centrach handlowych, a przecież mając swój własny samochód, chcemy uniknąć jakichkolwiek kolizji, nawet tych najdrobniejszych.  Inwestorzy, planując jak największą ilość miejsc parkingowych pod centrum, zazwyczaj wyznaczają możliwie najmniejsze miejsce postojowe – w wyniku czego duża część samochodów się po prostu nie mieści. A jeśli już kierowcy uda się wjechać na dane miejsce parkingowe, to ma duży problem z opuszczeniem swojego samochodu. Problem ten dotyczy szczególnie osób, które w posiadaniu mają większy samochód czy po prostu pojazd trzydrzwiowy. Trzydrzwiowe auta mają większe przednie drzwi i cięższe, dlatego na ciasnym parkingu tak trudno jest opuścić swój pojazd bez uszkodzenia samochodu obok.  Na szczęście obecnie od 1 stycznia 2018 roku obowiązuje nowelizacja Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie — dzięki czemu wymiary miejsc parkingowych są jasno określone i scharakteryzowane.

Nowelizacja Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14  listopada 2017 roku wprowadza dużo zmian dotyczących warunków technicznych. Najwięcej poprawek zostało wniesionych do rozdziału zawierającego dane techniczne i wymiary stanowisk postojowych, dane dotyczące odległości parkingów od budynków. Szereg zmian wprowadzono również w wymiarach szerokości dojazdów w garażach oraz odległości miejsc parkingowych od ścian i słupów.

Zatem od 1 stycznia 2018 roku szerokość miejsca postojowego (nowo wybudowanego lub przebudowanego) jest aż o 20 cm szersze niż dotychczas. Rozporządzenie to dało również możliwość wyznaczenia więcej miejsc parkingowych w odległości 7m od budynków. Tak też bazując na obowiązującym stanie prawnym – stanowiska postojowe dla samochodów powinny mieć wymiary wynoszące

co najmniej:

1) szerokość 2,5 m i długość 5 m – w przypadku samochodów osobowych;2) szerokość 3,6 m i długość 5 m – w przypadku samochodów osobowych użytkowanych przez osoby niepełnosprawne;

W przypadku usytuowania wzdłuż jezdni stanowiska postojowe dla

samochodów powinny mieć wymiary wynoszące co najmniej:

1) szerokość 3,6 m, z możliwością ograniczenia do 2,5 m – w przypadku zapewnienia możliwości korzystania z przylegającego dojścia lub ciągu pieszo-jezdnego, i długość 6 m – w przypadku samochodów osobowych;

2) szerokość 3,6 m i długość 6 m – w przypadku samochodów osobowych użytkowanych przez osoby niepełnosprawne.

Przepisy rozporządzenia regulują także odległość zaparkowanego samochodu od słupa i ściany. Tak też, według obecnego stanu prawnego pomiędzy bokiem pojazdu, a ścianą lub słupem musi być co najmniej 0,5 m odległości. Ponadto, odległość dłuższej krawędzi miejsca postojowego od ściany musi wynosić minimum 30 cm, a odległość od słupa co najmniej 10 cm – tak, aby była możliwość swobodnego otwarcia drzwi pojazdu. Obecny stan prawny również reguluje ilość miejsc parkingowych usytuowanych obok szkoły czy bloku mieszkalnego. Tak też inwestor, budując miejsca parkingowe obok bloku mieszkalnego, musi zachować 7 m odległości od okien takiego budynku. Maksymalnie można wyznaczyć 10 miejsc parkingowych. 

Natomiast miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych (tzw. koperty) powinny być również odpowiednio oznakowane. Pozwoli to wówczas osobie niepełnosprawnej lub tej, która taką osobę przewozi zaparkować na specjalnie wyznaczonym stanowisku. Miejsce dla osoby niepełnosprawnej zaznaczone jest kolorem niebieskim. Należy podkreślić, iż aby móc zaparkować na takim miejscu, trzeba być w posiadaniu specjalnej karty parkingowej – bezpodstawne zaparkowanie na miejscu dla osoby niepełnosprawnej grozi wówczas mandatem. 

Podstawą prawną dotyczącą miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych jest Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.  Przepisy prawa stanowią bowiem, że przy zagospodarowaniu działku budowlanej konieczne jest wyznaczenie miejsce postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających na danym terenie okresowo, w tym dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. Co ważne, miejsce parkingowe dla osoby niepełnosprawnej musi być zlokalizowane w odległości minimum 5 m od okien budynków. Miejsce parkingowe dla inwalidy musi zostać również odpowiednio oznaczone. Gdy ma się kartę parkingową za szybą pojazdu, parking zazwyczaj jest bezpłatny. 

Natomiast jeśli chodzi o liczbę miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, to jest określona przez przepisy BHP i jest uzależniona od ogólnej liczby miejsc postojowych:

•    1 miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych – gdy liczba wszystkich stanowisk wynosi od 6 do 15;

•    2 miejsca parkingowe – gdy liczba stanowisk wynosi 16–40;

•    3 miejsca parkingowe – gdy liczba stanowisk wynosi 41–100;

•    4% ogólnej liczby stanowisk – jeżeli ogólna liczba miejsc parkingowych wynosi więcej niż 100.

Na gruncie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa stanowiska postojowe dla autobusów powinny mieć wymiary wynoszące co najmniej 4m szerokości i 10 m długości, tak aby autokar swobodnie mógł wykonać manewr.

A co w przypadku miejsca parkingowego na własnej działce?

Budując własny dom konsultujemy się z architektem, kierownikiem budowy, aby każdy szczegół był zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi. Uwagi natomiast wymaga również miejsce postojowe na naszej działce, aby było zlokalizowane zgodnie z obecnym stanem prawnym. Miejsce parkingowe dla samochodu zatem powinno być ulokowane na działce budowlanej w odległości nie mniejszej niż 3m od granicy takiej działki. Jeśli nasza działka budowlana graniczy z drogą to miejsce parkingowe może być usytuowane bezpośrednio przy granicy z tą działką – nie zachowując 3m odległości. Warto również pamiętać, że miejsce parkingowe powinno mieć utwardzoną nawierzchnię np. kostką brukową, płytami jumbo.

Artykuł sporządzony we współpracy z easyfence.pl