Bagażniki na rowery – jaki wybrać?
Jazda na rowerze to doskonały sposób na aktywny wypoczynek. Jednak jeżdżenie po zatłoczonych ulicach w smogu nie jest dobrym rozwiązaniem. Z tego względu, coraz więcej osób decyduje się na zapakowanie roweru na samochód i wyjazd za miasto. Taką wyprawę znacznie ułatwiają samochodowe bagażniki na rowery. Do wyboru kierowcy mają trzy ich rodzaje.
Bagażniki na rowery montowane na dachu
To zdecydowanie bardzo solidny rodzaj bagażników, ale też najdroższy. Dobrze sprawdza się w przypadku samochodów sedan, kombi i hatchback. W przypadku wyższych SUV-ów i samochodów terenowych może powstać problem ze zmieszczeniem się pod niskimi wiaduktami lub przy wjeździe na parking podziemny. Do zamontowania bagażnika na dachu potrzebne są także relingi, do których będą montowane belki poprzeczne bagażnika.
Decydując się na bagażnik rowerowy na dachu trzeba liczyć się z tym, że umieszczenie rowerów na samochodzie wymaga trochę wysiłku, a czasami nawet pomocy drugiej osoby. Rowery na dachu zwiększają opór powietrza, a tym samym zwiększone zużycie paliwa. Zdecydowaną zaletą tego typu bagażników jest stabilne mocowanie rowerów.
Bagażniki na rowery montowane na haku
Właściciele samochodów z zamontowanym hakiem holowniczym mogą wybrać bagażnik na nim montowany. Właściwie, montowana jest na nim specjalna platforma, na której montuje się rowery. W zależności od wybranego modelu, można umieścić na niej nawet 6 rowerów. To idealne rozwiązanie dla większej rodziny.
Bagażniki na rowery montowane na haku można zastosować we wszystkich typach nadwozi, co niewątpliwie jest ich zaletą. W przypadku braku haka holowniczego trzeba będzie ponieść dodatkowe koszty związane z jego zamontowaniem. Warto jednak zainwestować, ponieważ tak przewożone rowery nie powodują oporu powietrza i nie zwiększają zużycia paliwa.
Umieszczenie rowerów na bagażniku jest proste i nie nastręcza trudności. Dodatkowo bagażniki takie mają możliwość odchylenia rowerów, co umożliwia swobodny dostęp do bagażnika.
Bagażniki na rower montowane na tylnej klapie
Rowery można przewozić także na bagażniku zamontowanym na tylnej klapie samochodu. To rozwiązanie jest kompromisem między bagażnikiem montowanym na dachu, a bagażnikiem montowanym na haku holowniczym. Zdecydowanie nie nadają się one do montowania w samochodach typu sedan. Montowanie bagażnika nie jest proste i wymaga dokładnego sprawdzenia napięcia wszystkich pasów. Natomiast umieszczenie rowerów na bagażniku jest już znacznie łatwiejsze i nie wymaga większego wysiłku.
Tego typu bagażnik jest dobrym rozwiązaniem w przypadku dużych samochodów terenowych lub SUV-ów. W przypadku mniejszych aut kierowca podczas jazdy, a zwłaszcza wyprzedzania, powinien uwzględnić fakt, że rowery mogą wystawać poza obrys samochodu.
Wybierając bagażnik na rowery należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jakość wykonania i jakość materiałów. Najczęściej wykonane są one z aluminium lub stali nierdzewnej. Warto też zadbać o zabezpieczenie roweru przed kradzieżą. Podczas podróży zatrzymujemy się na stacjach benzynowych lub w restauracjach na posiłek i nie zawsze samochód z rowerami mamy w zasięgu wzroku. Najlepszym rozwiązaniem są zamki na kluczyk, które skutecznie uniemożliwią kradzież rowerów.
Przed umieszczeniem roweru na bagażniku należy zdemontować dodatkowe oprzyrządowanie, które może utrudnić montaż lub ulec uszkodzeniu podczas transportu. Przede wszystkim należy odpiąć sakwy, koszyki na zakupy, dodatkowe oświetlenie.
Wioząc rowery na bagażniku należy także zachować szczególną ostrożność oraz bezpiecznie i bez pośpiechu wykonywać wszystkie manewry.
Artykuł powstał we współpracy ze sklepem internetowym torpedo24.pl, oferującym rowery oraz rozmaite akcesoria dla rowerzystów.